Jaarverslag MKB-katalysatorfonds 2021

Onlangs verscheen het jaarverslag van het MKB-katalysatorfonds. Veel van de initiatieven en projecten die de afgelopen jaren een subsidie uit het fonds hebben ontvangen, zijn op een of andere manier gelieerd aan de Duurzaamheidsfabriek.

Haalbaarheidsonderzoek autonoom bootopslagsysteem
In het jaarverslag, waarvan de samenvatting verscheen als animatievideo, wordt  ook de subsidie genoemd die dit jaar werd toegekend aan Pentacon voor een haalbaarheidsonderzoek naar een autonoom bootopslagsysteem. Het onderdeel van Pentacon dat in de Duurzaamheidsfabriek is gevestigd en met het onderzoek bezig is, is inmiddels verzelfstandigd en is verder gegaan onder de naam MDIM Engineers. Directeur Adri Copier gaf onlangs een korte update over het project: “We onderzoeken momenteel de technische mogelijkheden voor het liften en transporteren van de boot. Naast het technische gedeelte onderzoeken we momenteel ook welke bedrijven binnen de regio ons straks kunnen ondersteunen met de realisatie van dit project. Dit zijn zowel de constructiebedrijven als de systeem integrators om alles te bedienen en aan te sturen.”

Bedrijven die geïnteresseerd zijn, kunnen contact opnemen met Adri via Acopier@mdim.nl

Duurzaam varen: Edorado en Imbarcazione Barone
Een ander bedrijf dat in de Duurzaamheidsfabriek is gevestigd en zich mede door steun van het MKB-katalysatorfonds heeft kunnen ontwikkelen is Edorado. Meer informatie daarover én mooie beelden van hun inmiddels ‘vliegende’ Volledig elektrische draagvleugel speedboot zie je in deze video.

De innovatieve watertaxi ‘Futuro’ van Imbarcazione Barone, die met steun van het fonds grotendeels in de Duurzaamheidsfabriek werd gebouwd, werd onlangs te water gelaten en gedoopt.
Meer daarover lees je hier.